Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ
 

Serwis czujników TPMS

Od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowe samochody osobowe kategorii M1 będą musiały zostać wyposażone w system TPMS tj. system kontroli ciśnienia w oponach. Takie wymogi również na Polskę nakłada nowa dyrektywa Unii Europejskiej.

felga_czujnikźródło: Alcar

Co to jest TPMS, jakie są jego rodzaje i jakie funkcje spełnia?

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) to system kontroli ciśnienia w oponach zintegrowany z samochodem. Istnieją dwa typy TPMS: system bezpośredni oraz pośredni. Różnią się one zasadniczo sposobem pomiaru ciśnienia w oponach.

System bezpośredni dokonuje pomiaru za pomocą czujników umieszczonych na każdej z felg. Czujniki te w zależności od modelu mogą znajdować się bezpośrednio przy wentylu lub być przymocowane do obręczy. Za pomocą fal radiowych dane przesyłane są do komputera pokładowego samochodu. Za pomocą tego systemu można uzyskać również dane na temat temperatury opon oraz ciśnienia w oponach podczas postoju auta. Zaletą systemu bezpośredniego jest to dokładny pomiar ciśnienia w czasie rzeczywistym, wadą natomiast koszt dodatkowych czujników, które muszą być umieszczone na każdym z kół oraz większy koszt podczas wymiany opon. W system ten fabrycznie wyposażone są auta marek tj . BMW, LEXUS, MERCEDES, JAGUAR.

czujnik_tpms

źródło: Alcar

System pośredni nie wymaga zastosowania dodatkowych czujników, ponieważ system ten dokonuje pomiaru ciśnienia nie poprzez czujniki a wylicza je na podstawie danych przesyłanych przez system ABS i ESC. Na podstawie pomiaru prędkości obrotu koła przez ABS wyliczane jest ciśnienie w oponie - opona z mniejszym ciśnieniem posiada mniejszą średnicę i przez to kręci się szybciej. W ten sposób łatwo jest wykryć opony z mniejszym ciśnieniem i przekazać informację kierowcy. System pośredni wymaga tylko specjalnego oprogramowania, które będzie wykorzystywało dane z układu ABS. Jest stosowany w samochodach klasy średniej i niższej i jest zdecydowanie tańszy w realizacji ale i mniej precyzyjny niż system bezpośredni.

Korzyści płynące z TPMS:

System TPMS umożliwia wykrycie spadku ciśnienia w oponie. Dzięki temu kierowca pojazdu może szybko zareagować i uzupełnić ciśnienie do właściwego poziomu a odpowiedni poziom ciśnienia w oponie gwarantuje:

  • większe bezpieczeństwo –właściwy poziom ciśnienia gwarantuje krótszą drogę hamowania, lepszą przyczepność oraz polepszenie stabilizacji pojazdu
  • wydłużenie żywotności opon- opony z niskim ciśnieniem dużo szybciej i nierównomiernie się zużywają
  • zmniejszenie kosztów zużycia paliwa- przy niskim ciśnieniu zwiększają się opory toczenia przez co zużycie paliwa rośnie
  • ochrona środowiska- zapobieganie zwiększonej emisji CO2 do atmosfery

Wpływ TPMS na utrzymanie i serwis pojazdu :

Niewątpliwą wadą zastosowania systemu TPMS w samochodzie jest zwiększenie kosztów wymiany opon i wymiana wymaga dokonania dodatkowych czynności.

W przypadku systemy bezpośredniego każdorazowo należy informować serwis o zainstalowanych czujnikach. Wszystkie opony w pojeździe (letnie, zimowe, zapasowe) muszą być wyposażone w prawidłowo działający czujnik. Właściciel pojazdu, którego samochód jest wyposażony w bezpośredni system TPMS, nie będzie mógł samodzielnie zmienić opony, ale będzie potrzebować pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio dopasować, dokonać kalibracji i sprawdzić czujnik w kole. Kalibracja czujników musi nastąpić w sytuacji gdy zostały zamontowane nowe opony, zastosowano nowe czujniki bądź też podczas wymiany zmieniono położenie kół.

W przypadku systemu pośredniego wadą jest konieczność ręcznego resetowania ustawień przy każdej wymianie opony lub nawet po jej dopompowaniu.

Źródło Alcar

Opony i felgi

 
 
© 2016 by Auto Centrum BLASK Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: dP Internet